Banverket
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
Banverket | |
Ett fordon från dåvarande Banverket Produktion i Kiruna. | |
Departement | Näringsdepartementet |
---|---|
Ansvarigt statsråd | Åsa Torstensson (C) |
Organisationstyp | Statlig förvaltningsmyndighet |
Ledning | Enrådighetsmyndighet |
Kommun | Borlänge kommun |
Län | Dalarnas län |
Organisationsnr | 0243-445000 |
Föregångare | Statens Järnvägar (SJ) |
Inrättad | 1988 |
Nedlagd | 1 april 2010 |
Efterföljare | Trafikverket |
Generaldirektör | Minoo Akhtarzand |
Budget | 2,027 miljarder SEK (2010) |
Antal anställda | 6 558 (2009)[1] |
Regleringsbrev | För budgetåret 2010 |
Övrigt | Fakta avser läget innan Banverket lades ned och behålles som historiska fakta. |
Banverket var en svensk myndighet som fanns från 1988 till 2010. Det förvaltade svenska statens spåranläggningar och hade övergripande ansvarade för all spårburen trafik i Sverige. Banverkets huvudkontor låg i Borlänge, med regionkontor i Luleå, Gävle, Sundbyberg, Göteborg och Malmö.
2010 gick Banverket upp i det nybildade Trafikverket, med ansvar både för spårbunden och vägburen trafik i Sverige.
Innehåll
1 Historik
2 Generaldirektörer
3 Se även
4 Noter
5 Externa länkar
Historik |
Banverkets huvuduppgift var att förvalta svenska statens spåranläggningar. Dessutom hade Banverket ett så kallat sektorsansvar för all spårburen trafik i Sverige, det vill säga även sådan infrastruktur som inte är statlig. Exempel på sådan trafik var Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Stockholms tunnelbana, samt spårvägstrafik i Göteborg, Norrköping och Stockholm.
Banverket bildades 1988 när SJ delades och tågtrafiken delvis avreglerades. Banverket ansvarade för drift av större delen av järnvägsnätet i Sverige och delade mot en avgift ut plats på rälsen för de företag som ville frakta gods eller passagerare. Även nybyggnation av järnvägssträckningar upphandlades och planerades av Banverket.
Till Banverket hörde Järnvägsskolan i Ängelholm, Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och Ängelholm, Banverket ICT, Banverket Produktion samt Banverket Materialservice.
Den 1 januari 2009 knoppades Banverket Projektering och Vägverket Konsult av till aktiebolaget Vectura Consulting AB. Banverket Produktion, som utförde underhåll och nybygge av järnvägar på kommersiella villkor i konkurrens med privata bolag, ombildades till Infranord AB den 1 januari 2010. Den 1 april 2010 skapades den nya myndigheten Trafikverket, som tog över Banverkets och Vägverkets verksamheter, samt delar av Sjöfartsverkets ansvarsområden. Därmed lades Banverket ned.
Generaldirektörer |
Jan Brandborn 1988-1996
Monica Andersson 1996-1997
Bo Bylund 1997-2005
Per-Olof Granbom 2006-2008
Minoo Akhtarzand 2008-2010
Se även |
- Trafikverket
Noter |
^ Banverkets årsredovisning 2009
Externa länkar |
- Regeringens beslut från 3 september 2009 om sammanslagning av Vägverket, Banverket samt delar av Sjöfartsverket
- Trafikverkets webbplats