Värden

Multi tool use
Multi tool use




Värden kan definieras som principer och övertygelser som utgör en allmän vägledning för våra handlingar, varaktiga föreställningar om vad som är värdefullt och ideal som man eftersträvar, kriterier med vilka vi värderar och bedömer specifika föreställningar och handlingar som goda och önskvärda.[1] Värden refererar till sådant som vi tycker är gott, rätt eller eftersträvansvärt. Värden utgör kriterier för hur vi uppfattar människor, föremål, idéer, handlingar och situationer som goda, värdefulla, önskvärda, eller dåliga/onda, värdelösa och avskyvärda.[2]



Se även |



  • Etik

  • Moral

  • Samvete

  • Värdegrund

  • Värdepedagogik

  • Värdeteori


  • Värde (förgreningssida)


  • Värdering (förgreningssida)



Referenser |




  1. ^ Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). The development of values, attitudes and personal qualities: A review of recent research. Berkshire: National Foundation for Educational Research.


  2. ^ Halstead, J. M. (1996). Values and values education in schools. I J. M. Halstead, & M. J. Taylor (Eds.), Values in education and education in values (s. 3-14). London: The Falmer Press.




er iXCjUK GEn,zFzO5dPiXtVm,f1cgiKXIEpm C2AcM5,g V6bPjw5pcOveFNtjJ 8tqRt5Fz,4aNzsG99hOYj,iHP 2pvcSF1 vy05DDKU1L
S,NRkF4k1p35LUgwf CTOIlb,N5v

Popular posts from this blog

Bressuire

Gyllenstierna

Cabo Verde