Mercedes-Benz W186




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}








































































Mercedes-Benz W186/189
Mercedes-Benz 300
Mercedes-Benz 300

Grundinformation
Märke Mercedes-Benz
Tillverkning
1951-1962
Konstruktion
Karosseri 4-d sedan
4-d cabriolet
Besläktade Mercedes-Benz W188
Liknande
BMW 501
Jaguar Mk VII/Mk VIII/Mk IX
Rolls-Royce Silver Cloud
Drivlina
Motor 6-cyl radmotor
Växellåda 4-vxl manuell
3-stegs aut
Bränsleförb. 16 - 18 l/100 km
Bränslekap. 72 l
Dimensioner
Hjulbas 305 cm
315 cm (300d)
Längd 507 cm
519 cm (300d)
Bredd 184 cm
186 cm (300d)
Höjd 164 cm
162 cm (300d)
Vikt 1780 - 2040 kg
Kronologi
Föregångare Mercedes-Benz W142
Efterträdare Mercedes-Benz W112

Mercedes-Benz 300 är en lyxbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan november 1951 och mars 1962.




Innehåll






  • 1 W186 (1951-57)


  • 2 W189 (1957-62)


  • 3 Motor


  • 4 Bilder


  • 5 Källor


  • 6 Externa länkar





W186 (1951-57) |


Den stora representationsvagnen 300, som introducerades i november 1951, var Mercedes-Benz första egentliga nykonstruktion efter andra världskriget. Bilen var ämnad för industriledare och politiker. Mest berömd av alla som njutit av komforten i bilens baksäte är Förbundsrepublikens förste kansler Konrad Adenauer. Bilen kallas efter honom ofta för Adenauer-Mercedes.


Centralramschassit av ovalrör hade sina rötter i mellankrigstiden, men motorn och karossen var fullt moderna. Den stora treliterssexan hade överliggande kamaxel och aluminiumtopp. Bilen var fullt sexsitsig och byggdes med fyra dörrar i både täckt och öppet utförande.


I mars 1954 kom 300b, med högre motoreffekt och bättre bromsar.


I september 1955 avlöste 300c. Med den introducerades enkelledad pendelaxel och automatlåda fanns nu som extrautrustning. Från juli 1956 tillkom en version med 10 cm längre axelavstånd.


Av W186 byggdes 7 645 sedaner och 642 cabriolet D.



W189 (1957-62) |


I augusti 1957 introducerades 300d. Uppdateringen var så omfattande att bilen fick sin egen internkod. Karossen modifierades både i front och akter. Passagerarutrymmet fick betydligt större glasytor. Sedanen var en fyrdörrars hard top, utan b-stolpe. Den tredje sidorutan, vid baksätet, gick att ta bort och med alla fönster öppna blev cabrioletkänslan påtaglig. Motorn fick bränsleinsprutning, men till skillnad från motorerna i 300 SL och Sc var den indirekt, med insprutningen i insugsrören istället för direkt in i förbränningsrummet, för mjukare gång.


När produktionen upphörde i mars 1962 hade man byggt 3 077 sedaner och 65 cabriolet D.



Motor |



































Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
300 1951-54 M186: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 115 hk Dubbla Solex-förgasare
300b,c 1955-57 M186 II: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 125 hk Dubbla Solex-förgasare
300d 1958-62 M189: 6-cyl radmotor ohc 2996 cm³ 160 hk
Bosch bränsleinsprutning


Bilder |



.mw-parser-output .ccbox{clear:right;float:right;margin:.5em 0 .5em 1em;width:21.5em;border-spacing:0;border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;padding:0;font-size:90%;color:black;text-align:left}.mw-parser-output .clogo{float:left;margin:.4em .7em .5em .6em}

Bilder & media



Bilder & media


Källor |


  • Mercedes-Benz Personenwagen 1886-1986, av Werner Oswald, 1987. ISBN 3-613-01133-6


Externa länkar |


  • Engelskspråkig sida från internationell 300-klubb






































































































































































































Mercedes-Benz personbilar, från 1926 till 1969. — nästa »

Klass

1920-talet

1930-talet

1940-talet

1950-talet

1960-talet
6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Småbil



W23

W28



Mindre familjebil



W15

W136


W136


Familjebil
10/35

W02

W21

W143


W191

W120/W121

W110

W115


W11


W153






W138



Större familjebil
16/50

W03

W10

W18

W142



W187


W105

W111

W108





W180


W112

W109
Storbil

400

W08



W186

W189


Lyxbil

630

W07

W150




W100



W22

W29



W188



Sportbil





R121

W113


W06




W198


Tävlingsbil



W25

W125

W154



W194

W196





Popular posts from this blog

Bressuire

Cabo Verde

Gyllenstierna