Germaine Greer
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
Germaine Greer | |
Germaine Greer 2006 | |
Pseudonym | Dr. G |
---|---|
Född | 29 januari 1939 Melbourne, Victoria, Australien |
Yrke | författare, litteraturvetare |
Nationalitet | australisk |
Språk | engelska |
Verksam | 1970- |
Ämnen | engelskspråkig litteratur, feminism, konsthistoria |
Framstående verk | Den kvinnliga eunucken |
Make/maka | Paul du Feu 1968-1973 |
Germaine Greer, född 29 januari 1939 i Melbourne, Victoria, är en australisk akademiker och författare som allmänt anses vara en av de mest inflytelserika feministiska rösterna i modern tid.[1]
Greer har författat flera hyllade böcker. 1970 publicerades Den kvinnliga eunucken; boken blev en bästsäljare och gjorde henne välkänd i vida kretsar, och skapade många såväl beundrare som kritiker till Greer.[2][3] Hennes idéer har fortsatt skapa debatt sedan dess.
Greer blev år 2005 utsedd till hedersdoktor av University of Sydney.[4]
Innehåll
1 Biografi
2 Bibliografi i urval
2.1 Artiklar
3 Källor
4 Litteratur
5 Externa länkar
Biografi |
Greer växte upp i Mentone som är en förort till Melbourne. Efter en utbildning på en klosterskola – Star of the Sea College i Gardenvale i Melbourne – erhöll hon ett stipendium som lät henne skriva in sig vid University of Melbourne. Vid universitetet gick hon under smeknamnet Germaniac Queer.[5] Efter avslutad examen flyttade Greer till Sydney, där hon anslöt sig till Sydney Push, en grupp av intellektuella socialanarkister.
Greer fick sitt första arbete som föreläsare vid University of Sydney där hon tog en M.A. 1963 med en avhandling om Byron. Följande år fick hon ett Commonwealth Scholarship, vilket hon använde för att bekosta sina doktorandstudier vid universitetet i Cambridge, där hon anslöt sig till det helt kvinnliga Newnham College.
Greer gick med i studentteatergruppen Cambridge Footlights, vilket blev en språngbräda in i Londons konstnärs- och mediascen. Under pseudonymen Rose Blight skrev hon en trädgårdsspalt för den satiriska tidskriften Private Eye, och under signaturen Dr. G blev hon en regelbunden bidragsgivare till undergroundtidskriften OZ magazine som ägdes av den australiske författaren Richard Neville.[6]
Greer erhöll sin doktorstitel 1968 med en avhandling om Shakespeares tidiga komedier. Samma år gifte hon sig med den australiske journalisten Paul du Feu, men äktenskapet varade enbart i tre veckor, och skilsmässan blev slutgiltig 1973. Greer föreläste i engelska vid University of Warwick mellan 1968 och 1972. Senare undervisade hon vid University of Tulsa där hon år 1982 grundade tidskriften Tulsa Studies in Women's Literature.[7] Mellan 1989 och 1996 var hon verksam vid Newnham College. Därifrån avgick hon efter en skandal som uppstod då hon försökte förhindra anställningen av en transsexuell kollega.[8]
Greer har haft stor betydelse som feministisk historiker och debattör. Hennes böcker Den kvinnliga eunucken (The female eunuch, 1970) där hon går igenom hur "kvinnan" formats och boken Hinderloppet (The Obstacle race, 1980) om kvinnliga konstnärer från medeltid till 1900-talet, är klassiker inom historisk forskning om kvinnans sociala situation genom tiderna. Med undantag för dessa två klassiker har många av Greers övriga verk uppfattats, speciellt av australiska akademiker, mera som provokativa debattböcker än som historisk forskning.[9]
Greer deltog år 2005 i den brittiska dokusåpan Celebrity Big Brother.[10] Efter fem dagar fick hon nog och menade att hon utsattes för mobbning. Stämningen i huset liknade hon vid ett "fascistiskt fängelse".[11]
Bibliografi i urval |
The Female Eunuch (1970)
Den kvinnliga eunucken (översättning Roland Adlerberth, Norstedt, 1971)
The Obstacle Race: The Fortunes of Women Painters and Their Work (1980)
Hinderloppet: kvinnans väg genom konsten (översättning Annika Preis, Bromberg, 1980)
Sex and Destiny: The Politics of Human Fertility (1984)
Sexualitet och öde : den mänskliga fruktsamhetens villkor (översättning Gunilla Lundborg och Christina Monthan, Wahlström & Widstrand, 1984) [översättningen förkortad i samråd med författaren]
The Madwoman's Underclothes: Essays and Occasional Writings (1986)
Daddy, We Hardly Knew You (1989)
Pappa, vem var du? (övers. Birgitta Dalgren, Natur och kultur, 1991)
The Change : Women, Aging and the Menopause
Förändringen: kvinnor, åldrande och menopaus (övers. Carita Boman, Norstedt, 1992)
The Whole Woman (1999)
Kvinnan i sin helhet (övers. Barbro Lagergren, Norstedt, 1999)
One Hundred Poems by Women (Faber and Faber, 2001)
Shakespeare: A Very Short Introduction (Oxford University Press, 2002)
The Beautiful Boy (Rizzoli, 2003)
Libraries (Lemon Tree Press, 2003)
Whitefella Jump Up: The Shortest Way To Nationhood (Profile Books, 2004)
Chico, El - El Efebo En Las Artes (Grupo Oceano, 2004)
Artiklar |
"Filth!" av Germaine Greer, The Sunday Times, 16 januari 2005
Källor |
- Den här artikeln är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia
^ ”Germaine Greer - Australian writer”. Encyclopædia Britannica. http://global.britannica.com/EBchecked/topic/245445/Germaine-Greer. Läst 20 maj 2015.
^ "Germaine Greer - Opinions That May Shock the Faithful", av Judith Weinraub, New York Times, 22 mars 1971.
^ Growing up with Greer av Lisa Jardine, The Guardian, 7 mars 1999
^ Germaine Greer speaks to University of Sydney arts graduates. University of Sydney 1 november 2005.
^ Danger Mouth av Stephanie Merritt. The Observer 5 oktober 2003.
^ Germaine Greer. Takver's Initiatives.
^ About TSWL. Tulsa Studies in Women's Literature.
^ Germaine Greer Biography Arkiverad 22 maj 2012 hämtat från the Wayback Machine.. European Graduate School.
^ A New Outbreak of Germ's Warfare av Catherine Keenan. Sydney Morning Herald 28 augusti 2004.
^ From feminist sister to Big Brother housemate, av Steven Shukor, The Guardian, 7 januari 2005
^ Greer walks out of 'bullying' Big Brother av Owen Gibson, The Guardian, 12 januari 2005
Litteratur |
- Wallace, Christine, (1997), Germaine Greer: Untamed Shrew, 1999 års utgåva: Faber & Faber, ISBN 0-571-19934-8
Externa länkar |
Germaine Greer: A Groupie in Women's Lib av Robert Greenfield. Ursprungligen publicerad i Rolling Stone 7 januari 1971. Philm Freax Digital Archive.- Oz Magazine
.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}
|