T-Centralen





För anslutande järnvägsstation för fjärr- och regionaltåg, se Stockholms centralstation. För anslutande pendeltågsstation, se Stockholm City (pendeltågsstation).


.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}







































































Stockholm metro symbol.svg T-Centralen
Stockholm central station.jpg
T-Centralen, blå linjens perrong

Stationsinformation
Kommun
Stockholms kommun (Innerstaden)
Tunnelbana Stockholms tunnelbana
Ingång från
Vasagatan
Klarabergsgatan
Centralstationen
Invigd
1957, 1975
Kapacitet
Antal spår 6 st
Antal plattformar 3 st
Antal passagerare 183 900 påstigande/vardagsdygn[1]
Förbindelser
Linje
LACMTA Circle Green Line.svg Gröna linjen
LACMTA Circle Red Line.svg Röda linjen
LACMTA Circle Blue Line.svg Blå linjen
Anslutande linjer
BSicon TRAM.svg Spårvagn
Stockholm commuter rail symbol.svg Pendeltåg
Rail Fjärrtåg, Regionaltåg
Läge
Djup under marknivå 8,5, 14 och 32 meter
Stationssignatur Tce
Föregående station
LACMTA Circle Green Line.svg Hötorget
LACMTA Circle Red Line.svg Östermalmstorg
LACMTA Circle Blue Line.svg Rådhuset
Efterföljande station
LACMTA Circle Green Line.svg Gamla stan
LACMTA Circle Red Line.svg Gamla stan
LACMTA Circle Blue Line.svg Kungsträdgården
Övrigt
Konstnärlig utsmyckning
Jörgen Fogelquist, Signe Persson-Melin, Siri Derkert, Oscar Brandtberg, Carl Fredrik Reuterswärd med flera
Linjekarta
T-Centralen Tunnelbana R.png



Invigning av T-Centralen i Stockholm av kung Gustaf VI Adolf medan drottning Louise och borgarrådet Helge Berglund ser på, 24 november 1957.


T-Centralen är den största och mest trafikerade stationen inom Stockholms tunnelbana. Den ligger i stadsdelen Norrmalm i Stockholms innerstad, i direkt anslutning till Stockholms centralstation och pendeltågsstationen Stockholm City. T-Centralen är även namnet på ändhållplatsen för Spårväg City.


Den första tiden bar stationen namnet Centralen, men redan den 27 januari 1958 kompletterades namnet med ett "T" (för Tunnelbana) för att undvika sammanblandning med centralstationen.


T-Centralen är den enda av Stockholms tunnelbanestationer där alla tunnelbanelinjer möts. En vanlig dag har stationen 168 400 påstigande resenärer på tågen.[1] Antal resenärer som antingen stiger på, stiger av eller byter (den normala definitionen av antal resenärer på en station, flygplats med mera) är mer än 300 000. De kan genom ett system av gångtunnlar ta sig till och från bland annat Stockholms central och Cityterminalen för att byta färdmedel.




Innehåll






  • 1 Stationen


  • 2 Stockholm City


  • 3 Spårväg City


  • 4 Konstnärlig utsmyckning


    • 4.1 Biljetthallen vid Vasagatan


    • 4.2 Övre planet


    • 4.3 Mellanplanet


    • 4.4 Nedre planet




  • 5 Biljetthallar


  • 6 Se även


  • 7 Referenser


  • 8 Externa länkar





Stationen |


Stationen öppnade 24 november 1957 i samband med att sammanbindningsbanan mellan Slussen och Hötorget togs i bruk. Stationen ligger under Klara kyrka och varuhuset Åhléns City. Stationen för den gröna och röda linjen och anslutande banor byggdes genom att gräva ett stort dike genom centrala Stockholm och sedan täcka över med betongtak. Sträckan under Klara kyrka är dock en sprängd tunnel.[2]
Arkitekt var Gunnar Lené[3] Blå linjens station byggdes dock helt som en sprängd tunnel ett antal år senare.


Stationen har plattformar i tre olika plan. De övre två planen ligger 8,5 respektive 14 meter under marken och trafikeras av gröna och röda linjerna. Det övre planet trafikeras av norrgående tåg på gröna linjen och södergående tåg på röda linjen, och tvärtom på planet under. Denna lösning gör det möjligt att byta mellan grön och röd linje i motsatta riktningar rakt över plattform utan att man behöver gå i några trappor. Den som vill byta mellan röd och grön linje i samma riktning gör det lämpligare på Slussens och Gamla stans tunnelbanestationer då dessa har separata plattformar för norrgående respektive södergående tåg.


Nedre planet ligger 26–32 meter under jorden och trafikeras av blå linjen. Denna del togs i bruk 31 augusti 1975 i samband med att den blå linjen invigdes, och förbinds med de övriga plattformarna genom rulltrappor, hissar och en drygt 100 meter lång gångtunnel med rullband, kallad Blå gången.



Stockholm City |


När pendeltågstunneln under Stockholm, Citybanan, blev klar 2017 tillkom ytterligare en nivå under de tre befintliga. Den används av alla pendeltåg. Denna fjärde nivå räknas inte som en del av T-Centralen, utan kallas Stockholm City, även om samma ingångar används.



Spårväg City |




Hållplats för Spårväg City


Spårväg City har sedan den 3 september 2018 sin ändhållplats T-Centralen på Klarabergsgatan mellan Drottninggatan och Klara Norra Kyrkogata.



Konstnärlig utsmyckning |


Den konstnärliga utsmyckningen har gjorts av flera konstnärer.[4]



Biljetthallen vid Vasagatan |


  • Väggdekor, "Tur och retur" av Jörgen Fogelquist, från 1957, 1962 och 1995.


Övre planet |



  • Soffor i stengöt av Egon Möller-Nielsen, 1957.

  • 145 meter lång keramisk väggdekor, "Klaravagnen", av Anders Österlin och Signe Persson-Melin, 1957.

  • Relief på svart pelare, "Linje", av Berndt Helleberg, 1957.

  • Ristningar på pelare, "Kvinnopelaren" av Siri Derkert 1957.

  • Sten och glasmosaik på stenpelare, "Det Klara som trots allt inte försvinner", Vera Nilsson, 1957.

  • Väggdekor med glasprismor av Erland Melanton och Bengt Edenfalk, 1958.



Mellanplanet |



  • Mönster i högbränt tegel av Oscar Brandtberg, 1957.

  • Små reliefplattor på pelare av Torsten Treutiger, 1957.


Dessutom fanns fram till 1997 en grind i konstsmide i gången mot Klara kyrka av Britt-Louise Sundell från 1964. Grinden flyttades till Hammarbydepån.



Nedre planet |



  • Blå bladrankor och blommor och silhuetter av byggnadsarbetare av Per Olov Ultvedt.

  • Vid gångtunneln med rullbandet har olika konstnärer gjort målningar som byts ut emellanåt, bland annat av Ola Billgren, Jan Håfström, Olle Kåks, och Ulla Wiggen.


  • Carl Fredrik Reuterswärd, "Take the A-train", 1984.

  • Mellan hösten 2011 och sommaren 2017 satt längs väggarna vid rullbandet i blå gången information kring Citybanan samt ett bildcollage med ett stort antal fotografier över T-centralen med dess omgivningar under hela perioden från dåtid (50-tal) till nutid. Efter Citybanans invigning hösten 2017 återställdes blå gången med den tidigare emalj-utsmyckningen "Take the A-train".



Biljetthallar |


T-Centralen har tre biljetthallar.


Den norra är belägen vid Sergels torg, med entré från torget, från Drottninggatan omedelbart norr och söder om Klarabergsgatan samt från Åhléns Citys undre plan. Från den norra biljetthallen finns nedgångar till alla tre tunnelbanelinjerna. Biljetthallen har nyligen blivit helt ombyggd och fått nya ingångar.


Den södra är belägen i förbindelsen mellan tunnelbanestationen och Stockholms centralstation. Gångtunneln till Centralstationen öppnades den 1 december 1958. Ingång finns även från Vasagatan 20. Från denna biljetthall når man gröna och röda linjens plattformar, och via dessa också blå linjen.


Den tredje biljetthallen ("krysset") är belägen under Vasagatan med två nedgångar från gatuplanet. Den har endast direkt förbindelse med blå linjens plattformar.


Ett system av rulltrappor, rullband och hissar förbinder stationens olika nivåer.



Se även |



  • Stockholms centralstation

  • Stockholms tunnelbana

  • Storstockholms Lokaltrafik



Referenser |



  1. ^ [a b] ”Fakta om SL och länet år 2015” (PDF). Storstockholms Lokaltrafik. 25 oktober 2016. Arkiverad från originalet den 26 november 2016. https://web.archive.org/web/20161126002454/http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Fakta%20om%20SL%20och%20l%C3%A4net/Fakta-SL-Waxholmsbolaget-Fardtjanstent-2015-webb.pdf. Läst 13 mars 2017. 


  2. ^ Foto från byggandet av tunneln under Klara kyrka


  3. ^ Konsten på stationen Arkiverad 19 november 2012 hämtat från the Wayback Machine.


  4. ^ ”Konsten i tunnelbanan”. SL. Arkiverad från originalet den 10 februari 2011. https://web.archive.org/web/20110210064432/http://sl.se/PageFiles/1130/KonstTunnelbanan09_webb.pdf. Läst 10 februari 2012. 



Externa länkar |




  • Commons-logo.svg Wikimedia Commons har media som rör T-Centralen.
    Bilder & media



  • Stockholmskällan har media som rör T-Centralen


.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}









Popular posts from this blog

Bressuire

Cabo Verde

Gyllenstierna