E40
.mw-parser-output table.ambox{margin:0 10%;border-collapse:collapse;background:#fbfbfb;border:1px solid #aaa;border-left:10px solid #608ec2}.mw-parser-output table.ambox th.ambox-text,.mw-parser-output table.ambox td.ambox-text{padding:.25em .5em;width:100%}.mw-parser-output table.ambox td.ambox-image{padding:2px 0 2px .5em;text-align:center;vertical-align:middle}.mw-parser-output table.ambox td.ambox-imageright{padding:2px 4px 2px 0;text-align:center;vertical-align:middle}.mw-parser-output table.ambox-notice{border-left:10px solid #608ec2}.mw-parser-output table.ambox-delete,.mw-parser-output table.ambox-serious{border-left:10px solid #b22222}.mw-parser-output table.ambox-content{border-left:10px solid #f28500}.mw-parser-output table.ambox-style{border-left:10px solid #f4c430}.mw-parser-output table.ambox-merge{border-left:10px solid #9932cc}.mw-parser-output table.ambox-protection{border-left:10px solid #bba}.mw-parser-output .ambox+.ambox,.mw-parser-output .topbox+.ambox,.mw-parser-output .ambox+.topbox{border-top-width:0}.mw-parser-output .messagebox{border:1px solid #aaaaaa;background-color:#f9f9f9;width:80%;margin:0 auto 1em auto;padding:.2em}.mw-parser-output .messagebox.merge{border:1px solid #c0b8cc;background-color:#f0e5ff;text-align:center}.mw-parser-output .messagebox.cleanup{border:1px solid #9f9fff;background-color:#efefff;text-align:center}.mw-parser-output .messagebox.standard-talk{border:1px solid #c0c090;background-color:#f8eaba}.mw-parser-output .messagebox.nested-talk{border:1px solid #c0c090;background-color:#f8eaba;width:100%;margin:2px 4px}
Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2015-08) Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (gärna som fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort utan att det behöver diskuteras på diskussionssidan. |
E40 eller Europaväg 40 är en europaväg som börjar Calais i Frankrike, passerar i tur och ordning Belgien, Tyskland, Polen, Ukraina, Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Kazakstan, Kirgizistan och slutar i Ridder i nordöstra Kazakstan.
E40 är den längsta europavägen, omkring 8 500 km. Den är dock inte längst inom Europa, det är E30. E40 mäter 4 100 km i Europa och 4 400 km i Asien.
Innehåll
1 Sträckning
2 Nationella vägar och motorvägar
3 Delsträckor
4 Anslutande europavägar
5 Alternativa vägar
6 Historik
Sträckning |
.mw-parser-output .ccbox{clear:right;float:right;margin:.5em 0 .5em 1em;width:22em;border-spacing:0;border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;padding:0;font-size:90%;color:black;text-align:left}.mw-parser-output .clogo{width:35px;vertical-align:middle;text-align:center}
Wikimedia Commons har media relaterad till E40. |
Calais–(gräns Frankrike–Belgien)–Brygge–Gent–Bryssel–Leuven–Liège–(gräns Belgien–Tyskland)–Aachen–Köln–Olpe–Wetzlar–Gießen–Bad Hersfeld–Herleshausen–Eisenach–Erfurt–Gera–Chemnitz–Dresden–Görlitz–(gräns Tyskland–Polen)–Zgorzelec–Legnica–Wrocław–Opole–Gliwice–Jaworzno–Kraków–(gräns Polen–Ukraina)–Lviv–Rivne–Zjytomyr–Kiev–Charkiv–Luhansk–(gräns Ukraina–Ryssland)–Volgograd–Astrachan–(gräns Ryssland–Kazakstan)–Atyraw–Beineu–Kungrad–(gräns Kazakstan–Uzbekistan)–Nukus–Dasshaus–Buchara–Navoi–Samarkand–Dihzak–Tasjkent–(gräns Uzbekistan–Kazakstan)–Sjymkent–Taraz (Zjambyl)–(gräns Kazakstan–Kirgizistan)–Bisjkek–(gräns Kirgizistan–Kazakstan)–Almaty–Taldy–Kurgan–Ucharal–Ajaguz–Georgijevka–Öskemen–Ridder
Nationella vägar och motorvägar |
Motorvägarna och de viktigaste riksvägarna som E40 följer.
| |
| |
| |
|
E40 är motorväg hela vägen från Calais till gränsen mellan Polen och Ukraina. Öster om den polsk-ukrainska gränsen är vägen i princip landsväg hela sträckan, dock förekommer motortrafikled eller fyrfältsväg på sina håll, till exempel en längre sträcka i Ukraina.
Delsträckor |
Från Calais
- till Bryssel är det 200 km,
- till Köln 220 km,
- till Dresden 580 km,
- till Kraków 520 km,
- till Kiev 870 km,
- till Charkiv 480 km,
- till Volgograd 800 km och
- till Astrachan nära Europas östgräns 420 km.
Vidare därifrån
- till Nukus är det 1 330 km,
- till Samarkand 820 km,
- till Sjymkent 410 km,
- till Almaty 680 km och
- till Ridder 1 190 km.
Hela vägen är cirka 8 500 km lång.
Kazakstan är ett mycket stort land som fågelvägen mäter 2 900 km från väst till öst; dessutom går vägen söderut via Uzbekistan en stor omväg.
Anslutande europavägar |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Alternativa vägar |
Följande vägar kan med fördel användas som alternativ om man ska resa mellan vissa orter som ligger längs vägen:
Bryssel–Aachen: E314, lika långt och snabbt.
Calais–Kraków: E34–E30–E36 via Essen–Berlin, något kortare och snabbare.
Kiev–Sjymkent: E38 via Oral, 570 km kortare.
Kiev–Ridder: E38–E30–E127 via Samara–Omsk, 1 680 km kortare.
Calais–Ridder: E34–E30–E127 via Berlin–Omsk, 2 200 km kortare.
Historik |
Sträckan Calais–Charkiv fanns med när europavägssystemet infördes på skyltar omkring 1985. Förlängningen öster om Charkiv beslutades 2002 och började gälla 2003. Denna förlängning var cirka 5 650 kilometer lång. Egentligen ville Kazakstan dra den ytterligare kring 100 km genom bergen till Ust-Kan i Ryssland, men detta ströks på Rysslands begäran eftersom denna bergsväg var i för dåligt skick, grusväg, tidvis ej farbar för tunga lastbilar, och stängd på vintern.
Före 1985 hade sträckorna följande nummer (med betydande luckor mellan): E5 Calais–Bryssel–Köln, E4 Gießen–Kirchheim (Hessen), E63 Eisenach–Dresden samt E22 Wrocław–Kraków–Przemyśl.
E40 gick i det äldre systemet mellan Bryssel och Bastogne i Belgien.
.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}
|