1980-talsvagn
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
1980-talsvagn | |
B7 är den vanligaste 1980-talsvagnen. | |
Fordonstyp(er) | Personvagn |
---|---|
Tillverkningsår | 1979-1990 |
Tillverkare | Kalmar Verkstad |
Litteror | A7, AFM7, A11, B2, B7, B11, AB7, R4, RB11, BF4, BF7, BFS9, S12, BC4 och WL4 |
Operatörer | SJ AB, SJ Norrlandståg |
Ägare | SJ AB, SSRT |
1980-talsvagn är samlingsbenämningen för de personvagnar som levererades till Statens Järnvägar under perioden 1979- 1993. Vagntypen konstruerades under 1970-talet och började även att levereras under samma decennium.[1]
De vanligaste 1980-talsvagnarna som än idag utgör stommen i SJ:s loktåg är A7 och B7 vilka levererades i 60 respektive 170 exemplar. En annan vanlig modell är AB7.[2] Skillnaderna mellan 1960-talsvagnarna och 1980-talsvagnarna består främst i en längre vagnkorg, högtalare, miljövänliga toaletter (vakuumtoaletter), fjärrmanövrerade entrédörrar, bekvämare insteg (nedersta trappsteget innanför entrédörren) och inbyggda slutlyktor.[3]
Totalt levererades 365 stycken vagnar under perioden 1979-1993. Vagnkorgarna har i princip varit identiska (undantaget manövervagnen UA7). Leveranserna inleddes med sittvagnar med 80 platser och avslutades med en sovvagn med endast 22 sovplatser. Vagntypen har aldrig exporterats. Flertalet av vagnarna tillverkades av Statsföretag i Kalmar.
I informationsrutan till höger finns det länkar till artiklar om olika vagnmodeller.
Innehåll
1 Inledning
2 Egenskaper och tekniskt utförande
2.1 Boggie
2.2 Livslängd
2.3 Modernisering
3 Inredning
4 Översikt svenska personvagnar, åttiotalsgenerationen, originalutförande
5 Referenser
5.1 Noter
Inledning |
Under mitten av 1970-talet hade SJ sedan slutet av 1960-talet inte köpt in några större serier med fjärrtågsvagnar. Samtidigt fanns i SJ:s dåvarande vagnflotta ett stort antal mycket gamla personvagnar, någon tillverkad redan 1914. Under mitten av 1970-talet beställde ett antal operatörer i vissa västeuropeiska länder 500 stycken luftkonditionerade fjärrtågsvagnar i då modernt utförande. Vagntypen påverkade även utförandet av den svenska vagnserien som då var på gång.
Egenskaper och tekniskt utförande |
I flera länder utrustades moderna vagnar med en boggi från Fiat för 200 km/tim med såväl magnetskenebromsar som tysta och mjuka skivbromsar. Den svenska vagnserien fick dock 1950-talsboggier av äldre tyskt ursprung och med blockbromsar av äldre typ. Det svenska valet av boggier tillät visserligen teoretiskt topphastigheten 200 km/tim men valet av blockbromsar begränsade topphastigheten till 160 km/tim (SJ valde dock endast att tillåta 130 km/tim).
SJ:s vagnserie hade, som tidigare nämndes, en längd över buffertytorna på 26,40 meter. I flera länder valdes ett inklätt underrede (56 cm kjolhöjd över rälsen) vilket minskade luftmotståndet, bullret och isbildning vintertid. SJ valde att inte klä in underredet. Precis som på moderna vagnar i t ex Tyskland och Italien fick den svenska vagnserien längden 26,40 meter samt entrédörrar av skjutdörrstyp, där trappan hamnade på insidan av dörren. De fjärrmanövrerade dörrarna ger kortare stopp än för äldre vagnar, där personal fick gå längs tåget för att stänga dörrarna.
Boggie |
Som tidigare nämndes valde SJ gamla 1950-talsboggier för den här vagnstypen. I Tyskland var dessa godkända för 200 km/t men hade då tysta skivbromsar och magnetskenebromsar. Dessutom hade de en kraftig svängningsdämpare mellan boggie och vagnkorg.
I såväl dåvarande Västtyskland som i Schweiz pågick redan under 1970-talet utvecklingsarbete för en ny generation personvagnsboggier för höga hastigheter, med bättre gångegenskaper och även med minskat slitage på hjul och räls. Speciellt de kurvrika schweiziska banorna i alperna slet ner hjulflänsarna. Företagen SIG (Schweiz) och Wegmann (Västtyskland) utvecklade boggier med radiellt inställbara hjul, boggier som även fick användas i 200 km/t. I bland annat Norge köpte man in Wegmann-boggier för sina fjärrtåg (max 150 km/t) och senare införskaffade även den danska statsjärnvägen (DSB) Wegmann-boggier till sina IC3-tåg (max 180 km/t).
Den nya svenska vagnserien fick till att börja med MD- boggier men senare, när även Asea kunde erbjuda personvagnsboggier med radiellt inställbara hjul, utrustades den nya SJ-serien med dessa. Ett mellansteg blev dock MD 83 S, som används under B4-vagnen, som fick tysta boggier med skivbromsar. Under 1985 lanserades en ny liggvagn (typ BC4) med mjuka Asea- boggier och dessa vagnar gick mycket lugnt och tyst även på kurvrika banor.
Livslängd |
Vagntypen tros ha en livslängd på 40-50 år. Beräkningar visar att livslängden är betydligt längre än 2023.[4] Men vagntypen har dock på flera områden blivit omodern och tillåter t.ex. inte rullstolsbundna resenärer att åka med. Komforten har flera brister såsom trånga stolar (uppemot 80 sittplatser per vagn) och vagnen saknar sommartid förmågan att kyla luften. Vagntypen skulle kunna modifieras för 200 km/tim men det ter sig som oekonomiskt.
Modernisering |
Från 2009 och framåt har SJ börjat modernisera många av 1980-talsvagnarna. Sätena har blivit något bekvämare samtidigt som färgvalet invändigt känns något modernare.[5]
Inredning |
Inredningsmässigt valde SJ salongsinredning.[6] SJ valde till att börja med 88 sittplatser i 2 klass och med endast en ingång per vagn. Senare reducerades antalet säten till 80 stycken (stolavstånd 93 cm) samt 2 + 2 säten i bredd. SJ valde inte klimatanläggning, det vill säga möjligheten att kunna kyla luften.
En politiskt känslig fråga var möjligheten för rullstolsburna att kunna åka med SJ fjärrtåg. 80-talsvagnarna fick därför en större WC som skulle underlätta för resenärer, t.ex med funktionsnedsättningar, men de trånga trapporna i ingångarna omöjliggjorde dock för rullstolsburna att komma ombord.
Översikt svenska personvagnar, åttiotalsgenerationen, originalutförande |
Sorterade efter raden "Första leverans"
B7 | A7 | S1 | B4 | BC4 | S4 | R4 | B2 | UA7 | WL4 | Tot | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Allmänt | |||||||||||
Typ | sitt | sitt | konf | sitt | ligg | kontor | rest | sitt | sitt | sov | |
Operatör | SJ | SJ | SJ | SJ | SJ | Asea | SJ | SJ | SJ | SJ | |
Tillverkare | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Statsföretag | Kockums | |
Beställning | 1977 | 1977 | 19xx | 19xx | 19xx | 19xx | 19xx | 19xx | 19xx | 19xx | |
Antal tillverkade | 170 st | 60 st | 1 st | 35 st | 31 st | 1 st | 15 st | 22 st | 3 st | 27 st | 365 st |
Första leverans | 1979 | 1980 | 1981 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | 1988 | 1990 | |
Tomvikt | 44,0 t | 44,0 t | 44,0 t | 45,0 t | 48,0 t | 44,0 t | 51,0 t | 48,0 t | 48,0 t | xx,x t | xx.xxx t |
Tillverkningsland | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | Sverige | |
Sth | 130…160 km/tim | 130…160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | 160 km/tim | |
Korg | |||||||||||
Längd över stötytor | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | 26.400 mm | |
Korglängd | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | xx.xxx mm | 25.900 mm | |
Boggieavstånd | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 18.500 mm | 25.900 mm | 25.900 mm | |
Korghöjd | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | 4.400 mm | |
Korgbredd | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | 3.080 mm | |
Korgmaterial | stål | stål | stål | stål | stål | stål | stål | stål | stål | stål | |
Typ av koppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | skruvkoppel | |
Utv yta vägg | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | korr plåt | |
Utv färg | mörkbrun | mörkbrun | mörkbrun | mörkbrun | mörkbrun | vit | mörkbrun | mörkbrun | mörkbrun | mörkbrun | |
Boggier | |||||||||||
Beteckning | MD 16 | MD 16 G | MD 16 S | MD 83 S | M 84 S-1 | M 84 S | M 84 S-2 | MD 84 S-1 | MD S 16 G-2 | xxxxxx | |
M 84 S-1 | M 84 S-1 | ||||||||||
Spårvidd | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | 1.435 mm | |
Axelavstånd | 2.500 mm | 2.500 mm | 2.500 mm | 2.500 mm | 2.600 mm | 2.600 mm | 2.600 mm | 2.600 mm | 2.500 mm | x.xxx mm | |
2.600 mm | 2.600 mm | ||||||||||
Hjuldiameter -nytt | 980 mm | 980 mm | 980 mm | 980 mm | 980 mm | 980 mm | xxx mm | 980 mm | 980 mm | xxx mm | |
Primärfjädring | spiral (MD) | spiral (MD) | spiral | spiral | gummi | gummi | gummi | gummi | spiral | xxxx | |
gummi (M) | gummi (M) | ||||||||||
Sekundärfjädring | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | spiral | |
Broms | blockbroms | blockbroms | skivbroms | blockbroms | skivbroms | skivbroms | skivbroms | skivbroms | skivbroms | skivbroms | |
skivbroms | skivbroms | ||||||||||
Energisystem | |||||||||||
Samlingsskena | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | ja | |
Spänning dito | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | 1,0 kV 17 Hz | |
Antal faser dito | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | enfas | |
Boggie-generator | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | |
Batterispänning | 24 V | 24 V | xx V | xx V | xx V | xx V | xx V | xx V | xx V | xx V | |
Ångvärme | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | nej | |
Klimatanläggning | nej | nej | nej | nej | nej | nej | ja | nej | nej | xxx | |
Inredning | |||||||||||
Typ av inredning | salong | salong | konferens | salong | kupé (ligg) | landskap | rest | sitt | salong | kupé | |
Antal säten | 80 pl | 52 pl | 37 pl | 46 pl | 54 pl | 26 pl | (48 pl) | 69 pl | 41 pl | (22 pl) | 23.242 pl |
Antal säten i bredd | 2 + 2 | 2 + 1 | (1 + 1) | 2 + 2 | 3 | xxxx | (2 + 2) | 3 + 1 | 2 + 1 | 2 | |
Sätesavstånd | 93 cm | xxx cm | xxx cm | 109 cm | xxx cm | xxx cm | xxx cm | 106 cm | xxx cm | xxx cm | |
Antal ingångar per sida | 2 st | 2 st | 2 st | 2 st | 1 st | 2 st | 1 st | 2 st | 1 st | 1 st |
Referenser |
- Järnväg.net (de olika vagnarnas sidor)
Noter |
^ ”Nya fordon” (PDF). https://www.kth.se/polopoly_fs/1.87091%21/Menu/general/column-content/attachment/06_003RR_broschyr.pdf. Läst 26 februari 2018.
^ ”Vagnguide - Personvagn AB7 - järnväg.net” (på sv-se). www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/vagnguide/ab7. Läst 26 februari 2018.
^ ”Vagnguide - Historia - järnväg.net” (på sv-se). www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/vagnguide/historia-vagnar. Läst 26 februari 2018.
^ ”Nattågstrafik efter 2018”. https://www.trafikverket.se/contentassets/ac4fe1ec57db4c43b6019dca3c0410c5/nattagsutredning_160524.pdf. Läst 26 februari 2018.
^ ”Vagnguide - Sittvagn A7 - järnväg.net” (på sv-se). www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/vagnguide/a7. Läst 26 februari 2018.
^ ”Vagnguide - Sittvagn B7 - järnväg.net” (på sv-se). www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/vagnguide/b7. Läst 26 februari 2018.
.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}
|