A2 (sittvagn)




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}



































































A2
SJ A2.jpg
Interiör A2 i Daglösen

Fordonstyp Personvagn
Tillverkningsår 1963-1968
Byggt antal 65 st
Tillverkare
AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ)
Längd (över buffert) 24,10 m
Bredd 3,14 m
Höjd 4,07 m
Spårvidd 1 435 mm (normalspår)
Största tillåtna hastighet 160 km/h
Tjänstevikt 41-43 ton
Sittplatser 40
Antal stolar i bredd 3
Antal boggier 2
Operatörer
Skandinaviska Jernbanor, Tågåkeriet i Bergslagen Tidigare: Statens Järnvägar
I tjänst 1963-
Antal i tjänst 7 (2013)

A2 är en svensk förstaklassvagn (sittvagn) av 1960-talstyp som levererades till dåvarande Statens Järnvägar. Vagnen är uppdelad i en salong och två kupéer. SJ tog sina sista A2 ur reguljär trafik 2005 men sju stycken är fortfarande i trafik hos Skandinaviska Jernbanor och Tågåkeriet i Bergslagen (TÅGAB).




Innehåll






  • 1 Historia


    • 1.1 I trafik för Statens Järnvägar och SJ AB


    • 1.2 I trafik hos privata bolag




  • 2 Varianter


  • 3 Referenser





Historia |



I trafik för Statens Järnvägar och SJ AB |


A2 kom efter leveransen och många år framåt att vara den vanligaste förstaklassvagnen i Sverige, detta förhållande ändrades först flera år efter att A7:orna som var av 1980-talstyp var levererade. Vissa av vagnarna renoverades och ändrades, främst under 1980-talet.


Efter att 1980-talsvagnarna levererats främst i City Express under 1980- och 1990-talen, City Express var från början ett rent förstaklasståg och A2:orna användes där eftersom de av SJ ansågs vara mer bekväma än de nylevererade vagnarna typ A7. Denna trafik upphörde dock efter att X2000 gjort sitt intåg.


Efter uppdelningen av Statens Järnvägar 2001 hamnade samtliga A2 hos det SJ AB, f.d. SJ Resor, som snart började avveckla vagnstypen och år 2005 plockades de sista ur reguljär trafik.



I trafik hos privata bolag |


Efter att SJ plockat vagnarna ur trafik så slopades och skrottades de i olika omgångar med undantag av ett antal vagnar som dels hamnade hos olika museiföreningar samt hos Sveriges järnvägsmuseum i Gävle. Vidare såldes ett antal vagnar till Inlandsbanan AB (IBAB) för trafik i deras chartertåg "Grand Nordic".


IBAB fick dock efter ett antal år ingen användning för vagnarna som då fr.o.m. mars 2008 kom att uthyras för trafik i den s.k. Unionsexpressen Stockholm-Oslo. Operatören Ofotsbanan A/S kom dock redan i oktober 2008 att få sitt trafiktillstånd indraget varför trafiken upphörde. Härefter såldes vagnarna till Skandinaviska Jernbanor som numera använder dem i sitt tåg Blå tåget. Vidare har ytterligare en vagn återkommit i trafik efter att Tågåkeriet i Bergslagen (TÅGAB) från Sveriges järnvägsmuseum övertagit en A2 att användas på deras trafik Göteborg-Falun.




Varianter |


När A2 levererades så gjordes det i blott en variant, med åren kom dock flera att ombyggas till olika varianter: A2K, A12K, A22 och A23.

































Littera Beskrivning Antal Status
A2K Anpassad för trafik till Danmark, uppfräschad inredning 7st Slopade
A12K Anpassad för trafik till Danmark, ursprunglig inredning 3st Slopade
A22 Garderob ersatt av skidställ 11st Slopade
A23 Till trafik för Color Lines Göteborg-Strömstad 4st Slopade




Referenser |



  • A2 på jarnvag.net


  • Svenska Person- och Motorvagnar 1999, SJK Skriftserie nr. 69, Stockholm 1999 ISBN 91-85098-87-6


.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}



Popular posts from this blog

Bressuire

Cabo Verde

Gyllenstierna