Skandinaviska Jernbanor
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
Skandinaviska Jernbanor AB | |
Org.nr | 556799-2820 |
---|---|
Typ | aktiebolag |
Huvudkontor | Stockholm, Sverige |
Nyckelpersoner | Måns Staffan Bolin Styrelseledamot och vd |
Bransch | Järnvägsbolag |
Antal anställda | 9 (December 2013) |
Historia | |
Grundat | 2011 |
Ekonomi | |
Omsättning | ▲ 31,16 miljoner SEK |
Rörelseresultat | ▲ 1,267 miljoner SEK |
Vinst efter skatt | ▲ 1,076 miljoner SEK |
Tillgångar | ▼ 20,515 miljoner SEK |
Eget kapital | ▲ 2,714 miljoner SEK |
Övrigt | |
Webbplats | blataget.com |
Fotnoter | Siffror från 2013 års bokslut.[1] |
Skandinaviska Jernbanor AB är ett svenskt järnvägsbolag som bedriver tågtrafik under varumärket Blå tåget samt Gröna tåget.
Innehåll
1 Indraget säkerhetsintyg
2 Vagnpark[6]
2.1 Lok
2.2 Vagnar
3 Referenser
4 Externa länkar
Indraget säkerhetsintyg |
29 juni 2016 meddelade Transportstyrelsen att man dragit in Säkerhetsintyg A och B för bolaget från den 5 juli 2016.[2] Detta innebar att bolaget inte fick köra någon trafik. Bolaget valde att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten men förvaltningsrätten konstaterade att "bolaget inte har ett fungerande säkerhetsstyrningssystem"[3]. För att komma runt detta beslut valde bolaget att låta Hector Rail ta över ansvaret för lok och vagnar samt lokförare[4] och därmed kunde man den 11 december 2016 återuppta trafiken[5].
Vagnpark[6] |
Lok |
- 2 Siemens Vectron-lok littera 193, används i Blå Tåget. Sedan en tid tillbaka används Vectron-lok från Hector Rail.
- 4 El13-lok övertagna från Ofotbanen 2010, används i gods- och tjänstetåg.
- 1 Di3-lok som är avställt.
- 2 växellok typ Skd 220, övertagna från Ofotbanen 2010 då ägaren till 'Skandinaviska Jernbanor' försatte Ofotbanen i konkurs.
Vagnar |
Följande vagntyper används i bolagets trafik mellan Uppsala, Stockholm, Hallsberg, Skövde och Göteborg under varumärket Blå Tåget.
Littera | Antal | Tillverkare | Tillverkningsår | Antal platser | Status |
---|---|---|---|---|---|
A2 | 6 | ASJ | 1963-1968 | 40 | |
AB3 | 3 | Strømmen | 1962-1973 | Okänt | |
B1 | 3 | Kalmar Verkstads AB | 1960-1968 | 62 | |
BC2 | 6 | ASJ, Kockums, KVAB | 1971-1972 1974-1978 1983-1985 | 48 | |
B36 | 2 | Strømmen | 1962-1973 | 72 | |
B37 | 15 | Strømmen | 1962-1973 | 64 | Leverans ej färdig |
B5 | 3 | Kockums | 1961-1967 | 52 | |
B5N | 1 | Strømmen | 1977-1981 | 68 | |
B5CN | 2 | Strømmen | 1977-1981 | 45 | |
BS5 | 1 | Kockums | 1991-1992 Ombyggd från B5 | 46 | |
BF14 | 3 | Strømmen | 1979-1980 | 16 | |
R7 | 5 | MiTrans | 2003 Ombyggd från B3 | 46 | |
S1 | 2 | Framgår ej | 1990 | 30 | |
WGmz | 1 | Orenstein & Koppel | 1981 | 20 | |
WL33 | 2 | Framgår ej | 1959 | Framgår ej | |
WRmh | 2 | Orenstein & Koppel | 1968 | 42 |
Referenser |
^ ”Bokslut & Nyckeltal – Skandinaviska Jernbanor AB”. Allabolag.se. http://www.allabolag.se/5567992820/bokslut.
^ ”Transportstyrelsen återkallar Skandinaviska Jernbanor AB:s tillstånd - transportstyrelsen.se” (på sv). www.transportstyrelsen.se. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/transportstyrelsen-aterkallar-skandinaviska-jernbanor-abs-tillstand/. Läst 2 februari 2017.
^ Radio, Sveriges. ”Ingen framgång för Blå Tåget - P4 Göteborg”. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6594292. Läst 2 februari 2017.
^ ”Blå tåget rullar vidare” (på sv-SE). Sekotidningen. http://sekotidningen.se/artikel/bla-taget-rullar-vidare/. Läst 2 februari 2017.
^ ”Blå tåget kan köra igen | Alingsås Tidning” (på sv-SE). www.alingsastidning.se. http://www.alingsastidning.se/2016/11/bla-taget-kan-kora-igen/. Läst 2 februari 2017.
^ ”Blå Tåget - järnväg.net”. www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/resa/bla-taget. Läst 8 november 2015.
Externa länkar |
Wikimedia Commons har media som rör Skandinaviska Jernbanor.Bilder & media
- Officiell webbplats