Skandinaviska Jernbanor




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}





























































Skandinaviska Jernbanor AB
Org.nr 556799-2820
Typ aktiebolag
Huvudkontor
Sverige Stockholm, Sverige
Nyckelpersoner
Måns Staffan Bolin
Styrelseledamot och vd
Bransch Järnvägsbolag
Antal anställda 9 (December 2013)
Historia
Grundat 2011
Ekonomi
Omsättning
31,16 miljoner SEK
Rörelseresultat
1,267 miljoner SEK
Vinst efter skatt
1,076 miljoner SEK
Tillgångar
20,515 miljoner SEK
Eget kapital
2,714 miljoner SEK
Övrigt
Webbplats blataget.com
Fotnoter Siffror från 2013 års bokslut.[1]

Skandinaviska Jernbanor AB är ett svenskt järnvägsbolag som bedriver tågtrafik under varumärket Blå tåget samt Gröna tåget.




Innehåll






  • 1 Indraget säkerhetsintyg


  • 2 Vagnpark[6]


    • 2.1 Lok


    • 2.2 Vagnar




  • 3 Referenser


  • 4 Externa länkar





Indraget säkerhetsintyg |


29 juni 2016 meddelade Transportstyrelsen att man dragit in Säkerhetsintyg A och B för bolaget från den 5 juli 2016.[2] Detta innebar att bolaget inte fick köra någon trafik. Bolaget valde att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten men förvaltningsrätten konstaterade att "bolaget inte har ett fungerande säkerhetsstyrningssystem"[3]. För att komma runt detta beslut valde bolaget att låta Hector Rail ta över ansvaret för lok och vagnar samt lokförare[4] och därmed kunde man den 11 december 2016 återuppta trafiken[5].



Vagnpark[6] |



Lok |



  • 2 Siemens Vectron-lok littera 193, används i Blå Tåget. Sedan en tid tillbaka används Vectron-lok från Hector Rail.

  • 4 El13-lok övertagna från Ofotbanen 2010, används i gods- och tjänstetåg.

  • 1 Di3-lok som är avställt.

  • 2 växellok typ Skd 220, övertagna från Ofotbanen 2010 då ägaren till 'Skandinaviska Jernbanor' försatte Ofotbanen i konkurs.



Vagnar |


Följande vagntyper används i bolagets trafik mellan Uppsala, Stockholm, Hallsberg, Skövde och Göteborg under varumärket Blå Tåget.





























































































































Littera
Antal
Tillverkare
Tillverkningsår
Antal platser
Status
A2
6

ASJ
1963-1968
40
AB3
3
Strømmen
1962-1973
Okänt
B1
3

Kalmar Verkstads AB
1960-1968
62

BC2
6

ASJ, Kockums, KVAB
1971-1972

1974-1978


1983-1985


48
B36
2
Strømmen
1962-1973
72

B37
15
Strømmen
1962-1973
64
Leverans ej färdig
B5
3

Kockums
1961-1967
52
B5N
1
Strømmen
1977-1981
68
B5CN
2
Strømmen
1977-1981
45
BS5
1

Kockums
1991-1992

Ombyggd från B5


46
BF14
3
Strømmen
1979-1980
16
R7
5
MiTrans
2003

Ombyggd från B3


46
S1
2
Framgår ej
1990
30
WGmz
1
Orenstein & Koppel
1981
20
WL33
2
Framgår ej
1959
Framgår ej
WRmh
2
Orenstein & Koppel
1968
42


Referenser |




  1. ^ ”Bokslut & Nyckeltal – Skandinaviska Jernbanor AB”. Allabolag.se. http://www.allabolag.se/5567992820/bokslut. 


  2. ^ ”Transportstyrelsen återkallar Skandinaviska Jernbanor AB:s tillstånd - transportstyrelsen.se” (på sv). www.transportstyrelsen.se. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Pressmeddelanden/transportstyrelsen-aterkallar-skandinaviska-jernbanor-abs-tillstand/. Läst 2 februari 2017. 


  3. ^ Radio, Sveriges. ”Ingen framgång för Blå Tåget - P4 Göteborg”. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6594292. Läst 2 februari 2017. 


  4. ^ ”Blå tåget rullar vidare” (på sv-SE). Sekotidningen. http://sekotidningen.se/artikel/bla-taget-rullar-vidare/. Läst 2 februari 2017. 


  5. ^ ”Blå tåget kan köra igen | Alingsås Tidning” (på sv-SE). www.alingsastidning.se. http://www.alingsastidning.se/2016/11/bla-taget-kan-kora-igen/. Läst 2 februari 2017. 


  6. ^ ”Blå Tåget - järnväg.net”. www.jarnvag.net. http://www.jarnvag.net/resa/bla-taget. Läst 8 november 2015. 



Externa länkar |




  • Commons-logo.svg Wikimedia Commons har media som rör Skandinaviska Jernbanor.
    Bilder & media


  • Officiell webbplats




Popular posts from this blog

Bressuire

Cabo Verde

Gyllenstierna