Autodromo Nazionale Monza
.mw-parser-output table.ambox{margin:0 10%;border-collapse:collapse;background:#fbfbfb;border:1px solid #aaa;border-left:10px solid #608ec2}.mw-parser-output table.ambox th.ambox-text,.mw-parser-output table.ambox td.ambox-text{padding:.25em .5em;width:100%}.mw-parser-output table.ambox td.ambox-image{padding:2px 0 2px .5em;text-align:center;vertical-align:middle}.mw-parser-output table.ambox td.ambox-imageright{padding:2px 4px 2px 0;text-align:center;vertical-align:middle}.mw-parser-output table.ambox-notice{border-left:10px solid #608ec2}.mw-parser-output table.ambox-delete,.mw-parser-output table.ambox-serious{border-left:10px solid #b22222}.mw-parser-output table.ambox-content{border-left:10px solid #f28500}.mw-parser-output table.ambox-style{border-left:10px solid #f4c430}.mw-parser-output table.ambox-merge{border-left:10px solid #9932cc}.mw-parser-output table.ambox-protection{border-left:10px solid #bba}.mw-parser-output .ambox+.ambox,.mw-parser-output .topbox+.ambox,.mw-parser-output .ambox+.topbox{border-top-width:0}.mw-parser-output .messagebox{border:1px solid #aaaaaa;background-color:#f9f9f9;width:80%;margin:0 auto 1em auto;padding:.2em}.mw-parser-output .messagebox.merge{border:1px solid #c0b8cc;background-color:#f0e5ff;text-align:center}.mw-parser-output .messagebox.cleanup{border:1px solid #9f9fff;background-color:#efefff;text-align:center}.mw-parser-output .messagebox.standard-talk{border:1px solid #c0c090;background-color:#f8eaba}.mw-parser-output .messagebox.nested-talk{border:1px solid #c0c090;background-color:#f8eaba;width:100%;margin:2px 4px}
Den här artikeln behöver fler eller bättre källhänvisningar för att kunna verifieras. Motivering: Från vilken/vilka ytterligare källor är datainsamlingen gjord? (2011-01) Åtgärda genom att lägga till pålitliga källor (gärna som fotnoter). Uppgifter utan källhänvisning kan ifrågasättas och tas bort utan att det behöver diskuteras på diskussionssidan. |
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
Autodromo Nazionale Monza | |
Utfarten från depån | |
Formel 1 | |
---|---|
Evenemang | Italiens Grand Prix |
Banlängd | |
1950-1954 | 6,300 km |
1955-1956, 1960-1961 | 10,000 km |
1957-1959, 1962-1971 | 5,750 km |
1972-1973 | 5,775 km |
1974-1975 | 5,780 km |
1976-1994 | 5,800 km |
1995-1999 | 5,770 km |
2000- | 5,793 km |
Banrekord | |
1950-1954 | 2:00,0 Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, 1950 |
1955-1956, 1960-1961 | 2:43,6 Phil Hill, Ferrari, 1960 |
1957-1959, 1962-1971 | 1:23,80 Henri Pescarolo, Williams (March-Ford), 1971 |
1972-1973 | 1:35,3 Jackie Stewart, Tyrrell-Ford, 1973 |
1974-1975 | 1:33,1 Clay Regazzoni, Ferrari, 1975 |
1976-1994 | 1:23,575 Damon Hill, Williams-Renault, 1993 |
1995-1999 | 1:24,808 Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes, 1997 |
2000- | 1:21,046 Rubens Barrichello, Ferrari, 2004 |
Autodromo Nazionale di Monza är en racerbana belägen utanför Monza i Italien. Banan används bland annat för Formel 1, GP2 Series och World Touring Car Championship.
Innehåll
1 Banbeskrivning
2 Historia
3 Källor
4 Se även
5 Externa länkar
Banbeskrivning |
Anläggningen har tre bansträckningar; den 5 793 meter långa Grand Prix-banan, den 2 405 meter långa Juniorbanan och den bankade 4,25 kilometer långa högfartsbanan. Berömda kurvor på Grand Prix-banan är Curva di Lesmo, Curva Parabolica och Variante Ascari.
Autodromo Nazionale Monza är mest känt för att ha arrangerat samtliga Italiens Grand Prix i formel 1, förutom 1980 då loppet kördes på Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Banan är den snabbaste i Formel 1-kalendern, som har den högsta genomsnittshastigheten av alla. 2005 körde till exempel Kimi Räikkönen varvet på 1:21,504, vilket gav en genomsnittshastighet på 255,9 km/h.
Historia |
Autodromo Nazionale Monza byggdes mellan maj och juli 1922 av 3 500 arbetare och såg då precis likadan ut som dagens bana, minus chikaner och med den stora skillnaden att man efter Curva Parabolica gick ut på en 4 490 meter lång oval som kallades Pista Alta Velocità. Totalt mätte banan exakt 10 000 meter. Banan var finansierad av Automobile Club di Milano. Banan var den tredje permanenta banan i världen att bli konstruerad.[1]
Under Italiens Grand Prix den 9 september[2]1928 omkom föraren Emilio Materassi och 27 åskådare i den värsta olyckan i racing i Italiens historia. Efter den olyckan använde man inte ovalbanan fram till 1932.
En större ombyggnad skedde 1938-1939. Man byggde nya läktare och ingångar, lade ny beläggning av banan, flyttade delar av banan och lade till två nya kurvor. Resultatet blev ett 6 300 meter långt varv som användes fram till 1954.
Det hände mycket olyckor på ovalen, och på grund av det byggdes det några chikaner för att sänka farten. 1969 tog man bort ovalen, men resterna av den finns fortfarande kvar.
År 1972 byggdes Variante Ascari, som var en långsam chikan före utgången till bakrakan. 1974 gjordes Variante Ascari något snabbare. 1976 byggdes ytterligare två nya chikaner, Variante Rettifilo och Variante della Roggia. Variante Rettifilo var egentligen två chikaner.
Säsongen 1978 omkom den svenska Formel 1-föraren, Ronnie Peterson, efter en olycka på Autodromo Nazionale Monza.
Källor |
^ ”Monza” (på Engelska). Formula One Management. https://www.formula1.com/en/championship/races/2018/Italy.html. Läst 28 Maj 2018.
^ Alsing Rolf, Lundh Jonas, red (1999). 1900-talet: en bok från Aftonbladet. Stockholm: Aftonbladet med stöd av Statens skolverk. Libris 7454380. ISBN 91-630-8939-4 , s. 90
Se även |
Italiens Grand Prix, med lista över samtliga segrare.- WTCC i Italien
Externa länkar |
- Chicane F1 – Monza
- Autodromo Nazionale Monza
- formula1.com
- Satellitbild över Monza
Wikimedia Commons har media som rör Autodromo Nazionale Monza.Bilder & media
.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}
|