Carl Lundgren




Carl Lundgren, kallad Lundgren med lådan, född 1836, död 1892, var en svensk skräddare och sångarevangelist i dåvarande Svenska Missionsförbundet. Lundgren reste omkring och ackompanjerade sig själv med ett s.k. psalmodikon, d.v.s. den berömda "lådan". Hans texter finns publicerade i Herde-Rösten 1892, som var en psalmbok för det svenska missionsförbundet i USA samt i Helgelseförbundets sångbok Hjärtesånger 1895, som utgavs av predikanten Emil Gustafson. Han gav 1878 ut sina sånger i en sångsamling, Nöd och Nåd, som såldes för 25 öre. Eller som värmlänningen Lundgren själv sa: 12 öre nöd och 13 öre nåd".



Psalmer |




  • Arma hjärta (Hjärtesånger 1895 nr 237) Finns på Wikisource


  • Det var natt och Sions skara (Hjärtesånger 1895 nr 47) Finns på Wikisource


  • En kvinna gick en gång (i musikhäftet till Nöd och Nåd 1878 och 1881)


  • Ehvad dig möter, käre vän (Det glada budskapet 1890 nr 43) Finns på Wikisource


  • Herre, du mig räckte (Hjärtesånger 1895 nr 205)


  • Herre, min Gud, var nära mig på färden (Hjärtesånger 1895 nr 97) Tillsammans med C. W. C.


  • Jag fröjdas när jag tänker på (Herde-Rösten 1892 nr 247) (Hjärtesånger 1895 nr 239)


  • Jag haver ett ögonblick gömt mig (Hjärtesånger 1895 nr 132)


  • Jag levde en tid utan Gud här i världen (Hjärtesånger 1895 nr 229)


  • Jesus, Herre kär, kom och bliv oss när (Herde-Rösten 1892 nr 572)


  • Men varför är du så förskräckt för Gud (Hjärtesånger 1895 nr 18) Finns på Wikisource


  • När någon syndare födes på nytt (Hjärtesånger 1895 nr 234) Finns på Wikisource


  • O, jag mins en gång (Hjärtesånger 1895 nr 213) Finns på Wikisource


  • O, Lammets blod, du ljuva reningsflod (Hjärtesånger 1895 nr 230)


  • O tänk, att snart ingår (Hjärtesånger 1895 nr 161)


  • O tänk, när frälsaren (Hjärtesånger 1895 nr 160)


  • O, vet du, min broder, jag hörde en gång (Hjärtesånger 1895 nr 213)


  • Om kära vänner mig bortglömma (Hjärtesånger 1895 nr 225)


  • Se, dagen gryr och natten flyr (Hjärtesånger 1895 nr 207) Finns på Wikisource


  • Stundom vid min simpla låda känner jag mig säll (Nöd och Nåd 1878)


  • Så hav nu, själ, ett muntert mod (Hjärtesånger 1895 nr 125) Finns på Wikisource


  • Vad än dig möter, käre vän (Hjärtesånger 1895 nr 37) Finns på Wikisource


  • Var finnes väl ro för mitt hjärta (Hjärtesånger 1895 nr 131)


  • Välkommen, skymningsfrid så skön (Hjärtesånger 1895 nr 210)



Externa länkar |



  • Wikisource-logo.svg Wikisource har verk av eller om Carl Lundgren.
    Originalverk


.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}



Popular posts from this blog

Cabo Verde

Karlovacs län

Gyllenstierna