Formel 1-VM 1985

Formel 1-VM 1985 hade 16 deltävlingar som kördes under perioden 7 april-3 november. Förarmästerskapet vanns av fransmannen Alain Prost och konstruktörsmästerskapet av McLaren-TAG.
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
F1-regler i korthet 1985 | |
Motor | Över-/turboladdad 1 500 cc Sug 3 000 cc |
---|---|
Max cylindrar | 12 |
Bilens minimivikt | 540 kg |
Max bränsle | 220 liter/race |
Poängberäkning | 9, 6, 4, 3, 2, 1 • Halva poäng gavs om ett lopp stoppades före halva distansen. • Endast de elva bästa resultaten räknades in i mästerskapet. |
Innehåll
1 Vinnare
2 Grand Prix 1985
3 Stall, nummer och förare 1985
4 Slutställning förare 1985
5 Slutställning konstruktörer 1985
6 Noter
7 Externa länkar
8 Säsonger
Vinnare |
- Förare:
Alain Prost, Frankrike, McLaren-TAG
- Konstruktör:
McLaren-TAG, Storbritannien
Grand Prix 1985 |
Grand Prix | Datum | Bana | Vinnande förare | Vinnande tillverkare | ![]() |
---|---|---|---|---|---|
![]() | 7 april | Jacarepagua | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 21 april | Estoril | ![]() | Lotus-Renault | * |
![]() | 5 maj | Imola | ![]() | Lotus-Renault | * |
![]() | 19 maj | Monte Carlo | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 16 juni | Montréal | ![]() | Ferrari | * |
![]() | 23 juni | Detroit | ![]() | Williams-Honda | * |
![]() | 7 juli | Paul Ricard | ![]() | Brabham-BMW | * |
![]() | 21 juli | Silverstone | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 4 augusti | Nürburgring | ![]() | Ferrari | * |
![]() | 18 augusti | Österreichring | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 25 augusti | Zandvoort | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 8 september | Monza | ![]() | McLaren-TAG | * |
![]() | 15 september | Spa-Francorchamps | ![]() | Lotus-Renault | * |
![]() | 6 oktober | Brands Hatch | ![]() | Williams-Honda | * |
![]() | 19 oktober | Kyalami | ![]() | Williams-Honda | * |
![]() | 3 november | Adelaide | ![]() | Williams-Honda | * |
Stall, nummer och förare 1985 |
Stall/Tillverkare | Nummer | Förare |
---|---|---|
Alfa Romeo | 22 | ![]() |
23 | ![]() | |
Arrows-BMW | 17 | ![]() |
18 | ![]() | |
Brabham-BMW | 7 | ![]() |
8 | ![]() | |
![]() | ||
Ferrari | 27 | ![]() |
28 | ![]() | |
![]() | ||
Ligier-Renault | 25 | ![]() |
![]() | ||
26 | ![]() | |
Lotus-Renault | 11 | ![]() |
12 | ![]() | |
McLaren-TAG | 1 | ![]() |
![]() | ||
2 | ![]() | |
Minardi (Minardi-Ford & Minardi-Motori Moderni) | 29 | ![]() |
Osella-Alfa Romeo | 24 | ![]() |
![]() | ||
RAM-Hart | 9 | ![]() |
![]() | ||
10 | ![]() | |
![]() | ||
Renault | 14 | ![]() |
15 | ![]() | |
16 | ![]() | |
Spirit-Hart | 21 | ![]() |
Team Haas (Lola-Hart) | 33 | ![]() |
Toleman-Hart | 19 | ![]() |
20 | ![]() | |
Tyrrell (Tyrrell-Ford & Tyrrell-Renault) | 3 | ![]() |
![]() | ||
4 | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
Williams-Honda | 5 | ![]() |
6 | ![]() | |
Zakspeed | 30 | ![]() |
![]() |
Slutställning förare 1985 |
Placering | Förare | Konstruktör | Poäng |
---|---|---|---|
1 | ![]() | McLaren-TAG | 73 |
2 | ![]() | Ferrari | 53 |
3 | ![]() | Williams-Honda | 40 |
4 | ![]() | Lotus-Renault | 38 |
5 | ![]() | Lotus-Renault | 33 |
6 | ![]() | Williams-Honda | 31 |
7 | ![]() | Ferrari | 26 |
8 | ![]() | Brabham-BMW | 21 |
9 | ![]() | Ligier-Renault | 16 |
10 | ![]() | McLaren-TAG | 14 |
11 | ![]() | Arrows-BMW | 11 |
12 | ![]() | Renault | 11 |
13 | ![]() | Brabham-BMW | 5 |
14 | ![]() | Renault | 5 |
15 | ![]() | Ligier-Renault | 4 |
16 | ![]() | Tyrrell-Ford | 4 |
17 | ![]() | Ferrari | 3 |
18 | ![]() | Tyrrell-Renault | 3 |
19 | ![]() | Ligier-Renault | 3 |
20 | ![]() | Arrows-BMW | 3 |
Slutställning konstruktörer 1985 |
Placering | Konstruktör | Poäng |
---|---|---|
1 | ![]() | 90 |
2 | ![]() | 82 |
3 | ![]() | 71 |
= | ![]() | 71 |
5 | ![]() | 26 |
6 | ![]() | 23 |
7 | ![]() | 16 |
8 | ![]() | 14 |
9 | ![]() | 4 |
10 | ![]() | 3 |
11 | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
= | ![]() | 0 |
Noter |
^ Endast loppet i Tyskland 1985.
Externa länkar |
Wikimedia Commons har media som rör Formel 1-VM 1985.
Bilder & media
Säsonger |
.mw-parser-output table.navbox{border:#aaa 1px solid;width:100%;margin:auto;clear:both;font-size:88%;text-align:center;padding:1px}.mw-parser-output table.navbox+table.navbox{margin-top:-1px}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output table.navbox th{text-align:center;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox-thlinkcolor .navbox-title a{color:inherit}.mw-parser-output .nowraplinks a,.mw-parser-output .nowraplinks .selflink{white-space:nowrap}.mw-parser-output .navbox-group{white-space:nowrap;text-align:right;font-weight:bold;padding-left:1em;padding-right:1em}.mw-parser-output .navbox,.mw-parser-output .navbox-subgroup{background:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-list{border-color:#fdfdfd}.mw-parser-output .navbox-title,.mw-parser-output table.navbox th{background:#b0c4de}.mw-parser-output .navbox-abovebelow,.mw-parser-output .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-title{background:#d0e0f5}.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-group,.mw-parser-output .navbox-subgroup .navbox-abovebelow{background:#deeafa}.mw-parser-output .navbox-even{background:#f7f7f7}.mw-parser-output .navbox-odd{background:transparent}
|