Clay Regazzoni

Multi tool use
.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}
![]() | |
![]() | |
Formel 1 | |
---|---|
Aktiv | 1970 - 1980 |
Senaste stall | Ensign |
Debut | Nederländerna 1970 |
Sista lopp | USA West 1980 |
Antal lopp | 140 |
Antal starter | 132 |
Antal brutna lopp | 49 |
Segrar | 5 |
Andraplatser | 13 |
Tredjeplatser | 10 |
Pole position | 5 |
Snabbaste varv | 15 |
Poäng totalt | 209 |
Gianclaudio Giuseppe "Clay" Regazzoni, född 5 september 1939 i Porza i Ticino, död 15 december 2006 i Parma i Italien, var en i schweizisk racerförare.
Innehåll
1 Racingkarriär
2 F1-karriär
2.1 Vunna F1-lopp
2.2 Tvåa i F1-lopp
2.3 Trea i F1-lopp
2.4 Pole position i F1-lopp
2.5 Snabbaste varv i F1-lopp
3 Källor
4 Externa länkar
Racingkarriär |

Clay Regazzoni i en Ferrari 312T under träning inför Tysklands Grand Prix 1976.
Regazzoni debuterade i formel 1 för Ferrari säsongen 1970. Hans största merit är andraplatsen i formel 1-VM 1974.
Regazzoni omkom i en trafikolycka den 15 december 2006. Vid obduktionen framkom att han kan ha dött en naturlig död strax före eller i olyckan.
F1-karriär |
Säsong | Stall/Tillverkare | Placering | Lopp | Poäng | Etta | Tvåa | Trea | Pole | Varv |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1970 |
Ferrari |
3 |
8 |
33 |
1 |
3 |
|
1 |
3 |
1971 |
Ferrari |
7 |
12 |
13 |
|
|
3 |
1 |
|
1972 |
Ferrari |
7 |
10 |
15 |
|
1 |
1 |
|
|
1973 |
BRM |
18 |
14 |
2 |
|
|
|
1 |
|
1974 |
Ferrari |
2 |
15 |
52 |
1 |
4 |
2 |
1 |
3 |
1975 |
Ferrari |
5 |
14 |
25 |
1 |
|
2 |
|
4 |
1976 |
Ferrari |
5 |
15 |
31 |
1 |
3 |
|
1 |
3 |
1977 |
Ensign-Ford |
17 |
17 |
5 |
|
|
|
|
|
1978 |
Shadow-Ford |
16 |
16 |
4 |
|
|
|
|
|
1979 |
Williams-Ford |
5 |
15 |
29 |
1 |
2 |
2 |
|
2 |
1980 |
Ensign-Ford |
- |
4 |
|
|
|
|
|
|
Sammanlagt 11 säsonger |
140 |
209 |
5 |
13 |
10 |
5 |
15 |
|
|
Tvåa i F1-lopp |
|
Trea i F1-lopp |
|
|
|
Snabbaste varv i F1-lopp |
|
Källor |
- Chicane F1 – Clay Regazzoni
Externa länkar |
- Clay Regazzoni Official Web Site
Bo,Z2gug3tbvK