Østjyske længdebane




.mw-parser-output .infobox{border:1px solid #aaa;background-color:#f9f9f9;color:black;margin:.5em 0 .5em 1em;padding:.2em;float:right;clear:right;width:22em;text-align:left;font-size:88%;line-height:1.6em}.mw-parser-output .infobox td,.mw-parser-output .infobox th{vertical-align:top;padding:0 .2em}.mw-parser-output .infobox caption{font-size:larger}.mw-parser-output .infobox.bordered{border-collapse:collapse}.mw-parser-output .infobox.bordered td,.mw-parser-output .infobox.bordered th{border:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless td,.mw-parser-output .infobox.bordered .borderless th{border:0}.mw-parser-output .infobox-showbutton .mw-collapsible-text{color:inherit}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedtoprow th{border:0;border-top:1px solid #aaa;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.bordered .mergedrow th{border:0;border-right:1px solid #aaa}.mw-parser-output .infobox.geography{border:1px solid #ccd2d9;text-align:left;border-collapse:collapse;line-height:1.2em;font-size:90%}.mw-parser-output .infobox.geography td,.mw-parser-output .infobox.geography th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedtoprow th{border-top:solid 1px #ccd2d9;padding:0.4em 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedrow th{border:0;padding:0 0.6em 0.2em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow td,.mw-parser-output .infobox.geography .mergedbottomrow th{border-top:0;border-bottom:solid 1px #ccd2d9;padding:0 0.6em 0.4em 0.6em}.mw-parser-output .infobox.geography .maptable td,.mw-parser-output .infobox.geography .maptable th{border:0;padding:0}








































































Den østjyske længdebane
TraXion containertog Vejle.jpg
Containertåg vid Vejle.

Allmänt
Plats Danmark
Sträcka
Padborg — Frederikshavn
Anslutande järnvägslinjer
Fynske hovedbane
Lunderskov-Esbjergbanen
många mindre banor
Organisation
Invigd Första del 1862, komplett 1871
Ägare Danska staten
Banoperatör Banedanmark
Trafikoperatör
DSB
Arriva (Skanderborg-Langå)
Nordjyske Jernbaner (Hjørring-Frederikshavn)
Railion (gods)
CFL Cargo (gods)
Tekniska fakta
Antal spår
Dubbelspår Tinglev–Ålborg
Enkelspår Ålborg-Frederikshavn,
    Padborg-Tinglev
Spårvidd 1435 millimeter (Normalspår)
Största tillåtna axellast 22,5 ton
Största tillåtna vikt per meter 8 ton/m
ATC Endast Hobro-Padborg.
ERTMS Endast Ålborg-Frederikshavn
Hastighet Hobro-Tinglev:160-180 km/h
I övrigt:120 km/h
Elektrifierad Endast Padborg-Fredericia
Matning 25 kV
Tekniska fakta med mera hämtade från Banedanmark



Linjekarta






















































































































































































































































Head station



Frederikshavn BSicon BOOT.svg




Unknown BSicon "ABZgr"


 Skagensbanen mot Skagen




Stop on track



Kvissel




Stop on track



Tolne




Stop on track



Sindal




Station on track



Hjørring




Unknown BSicon "ABZgr"


 Hirtshalsbanen mot Hirtshals




Stop on track



Vrå




Stop on track



Brønderslev




Stop on track



Lindholm




Unknown BSicon "hKRZWae"


 Limfjorden




Stop on track



Aalborg Vestby




Station on track



Ålborg




Stop on track



Svenstrup




Stop on track



Støvring




Stop on track



Skørping




Stop on track



Arden




Station on track



Hobro




Station on track



Randers




Unknown BSicon "ABZg+r"


 Langå-Struer Jernbane mot Struer




Stop on track



Langå




Stop on track



Hadsten




Stop on track



Hinnerup




Unknown BSicon "ABZl+l" Unknown BSicon "KBHFeq"



ÅrhusSpårvagn Århus letbane, Grenåbanen mot Grenå




Stop on track



VibySpårvagn Odderbanen mot Odder




Stop on track



Hørning




Unknown BSicon "ABZg+r"


 Skanderborg-Silkeborg Jernbane mot Silkeborg




Station on track



Skanderborg




Station on track



Horsens




Stop on track



Hedensted




Unknown BSicon "ABZg+r"


 Vejle-Give Jernbane mot Give/Herning




Station on track



Vejle




Stop on track



Brejning




Stop on track



Børkop




Station on track



Fredericia




Junction both to and from left


 Fynske hovedbane mot Odense/Köpenhamn




Stop on track



Taulov




Station on track



Kolding




Stop on track



Lunderskov




Unknown BSicon "ABZgr"


 Lunderskov-Esbjergbanen mot Esbjerg




Stop on track



Vamdrup




Stop on track



Vojens




Stop on track



Rødekro




Stop on track



Tinglev




Unknown BSicon "ABZgl"


 Tinglev-Sønderborg Jernbane mot Sønderborg




Station on track



Padborg




Restricted border on track








Unknown BSicon "LSTR"


 Järnvägen Hamburg-Padborg, Tyskland


Den Østjyske længdebane är en statsägd järnväg som går mellan Padborg i Region Syddanmark och Frederikshavn i Region Nordjylland i Danmark. Den ingår i det danska stambane (hovedbane)nätet.




Innehåll






  • 1 Banstandard


  • 2 Trafik


  • 3 Historia


  • 4 Framtid


  • 5 Externa länkar





Banstandard |


Banan är av varierande standard, i huvudsak dubbelspårig, elektrifierad Padborg-Kolding, och varierande max hastighet. Den är 180 km/h Vejle-Århus och Tinglev-Vojens. Den är 120 km/h Hobro-Frederikshavn och oftast 160 km/h i övrigt. Persontrafiken går mest med dieseltåg även söder om Kolding eftersom förbindelsern mot Århus inte är elektrifierad. Godstrafiken går ofta med eltåg om de ska via Stora Bält och Tyskland. Det är diskussion om att elektrifiera mer, eftersom det varit problem med inköp av nya dieseltåg, IC4.



Trafik |



  • Det går expresståg, kallade Lyntog ("blixttåg"), på sträckan Köpenhamn-Fredericia-Århus-Ålborg. De går varje timme.

  • Det går intercitytåg Köpenhamn-Fredericia-Århus-Ålborg som stannar oftare än Lyntogen. De går också varje timme.

  • Det finns ett mindre antal extra tåg Århus-Ålborg.

  • Det går tåg Köpenhamn-Fredericia-Tinglev-Sønderborg och Fredericia-Tinglev-Padborg och Ålborg-Frederikshavn.

  • Det finns ett nattåg med enbart sittvagnar som går sommartid från Köpenhamn till Hamburg som stannar endast i Kolding på den Østjyske længdebane.[1]


Ett vanligt förekommande fordon är IC3. På sträckan Ålborg-Frederikshavn infördes 2018 det nya signalsystemet ERTMS, som kräver särskilt anpassade tåg. Anpassningen är svår att göra på äldre tåg, därför går på sträckan ett separat upplägg nya LINT-tåg, och tågen från Köpenhamn går inte längre till Frederikshavn.



Historia |


Banan invigdes Fredricia-Farris 1866. Farris ligger 15 km från Kolding, vid den dåvarande gränsen mot Tyskland. Det innebar att det fanns tågförbindelse (färjor över Bälten) mellan Köpenhamn och Tyskland, och banan på den tyska sidan (Farris-Padborg) var också klar 1866.


Järnvägen norrut byggdes i etapper. Århus nåddes 1868. Bana Århus-Randers fanns sedan 1862. Ålborg nåddes 1869 och Frederikshavn 1871.


Elektrifiering utfördes mellan Padborg-Kolding i slutet av 1990-talet för den internationella godstrafikens skull. Man hade planerat elektrifiera också Fredricia-Århus men valde 1999 att avstå, då det inte ansågs värt kostnaden. Denna sträckan planeras elektrifieras under 2020-talet och sedan till Ålborg.



Framtid |


Det finns ett projekt att snabba upp banan mellan Hobro och Ålborg[2]. Målet är att få en timmes restid Århus–Ålborg, mot 1:21 (2010). Byggstart är 2014 och det planeras klart 2018.[2]


På längre sikt vill man få en timmes restid även Odense–Århus (tar 1:33 år 2013). För det måste man bygga några nya bansträckor, eftersom banan mellan Fredericia och Århus är relativt kurvig och går omvägar. Bland annat en ny bro över Vejlefjorden och en ny station utanför Vejle.


Det finns också planer på att bygga ett extra spår Tinglev–Padborg.[3]



Externa länkar |



  • http://www.dsb.dk/ Tidtabeller



  1. ^ ”Internationale tog 13.12.2015-10.12.2016”. DSB. http://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/international/k16/intkpl_k16.pdf. Läst 6 augusti 2016. 

  2. ^ [a b] Nedlæggelse af overkørsler Hobro-Aalborg Arkiverad 30 november 2016 hämtat från the Wayback Machine.


  3. ^ Ny beregning vedr. dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg




Popular posts from this blog

Bressuire

Cabo Verde

Gyllenstierna